Jak wygląda proces ustawiania zbieżności kół? Jak poprawnie ustawić geometrię?

Prawidłowo ustawiona zbieżność kół pozwala na bezpieczną jazdę. Opony dobrze przylegają do nawierzchni, dzięki czemu samochód dobrze trzyma się drogi, a jego reakcje są neutralne i stabilne. Wraz z eksploatacją poszczególnych części zawieszenia zbieżność zmienia się, a dokładniej „rozjeżdża”. Wtedy wystarczy udać się do warsztatu samochodowego i ustawić ją na nowo. Dobry mechanik samochodowy poradzi sobie z tym bez problemu!

Konstruktorzy samochodów na ustawienie zbieżności poświęcają wiele czasu i testów. Szukają jak najlepszego ustawienia kół, dzięki czemu będą one jak najlepiej przylegały do podłoża. A to oznacza tylko jedno – wygodną i bezpieczną jazdę. To bardzo ważne, więc do ustawiania zbieżności wybierz renomowany serwis samochodowy.

Zmiana geometrii

Koła w każdym samochodzie zawsze są skierowane ku sobie; wraz z zużyciem zawieszenia i układu kierowniczego to się jednak zmienia. Do zmiany geometrii kół może też dojść w wyniku mechanicznego uszkodzenia. Najczęściej kierowca może sam czuje różnicę podczas jazdy. Samochód „pływa” po drodze i ściąga go na jedną stronę.

Nie mierz na oko

Dobry mechanik samochodowy potrafi spojrzeć i powiedzieć, czy koła są zbieżne. Ludzkie oko jednak nie jest tak dokładne i aby zrobić to dobrze trzeba wykorzystać specjalistyczne urządzenia. Nie ma „domowych” sposobów. Musisz więc wybrać warsztat samochodowy, który posiada specjalistyczny sprzęt pozwalający na zmierzenie zbieżność do dziesiątych, a nawet setnych części stopnia.

Jak ustawić zbieżność

Cały proces zbieżności kół polega zaś na takim ich ustawieniu, żeby z przodu były bliżej ustawione niż z tyłu. Biorąc pod uwagę luzy na przegubach układu kierowniczego i ugięcia sprężyste podczas jazdy koła muszą być do siebie jak najbardziej równoległe. Nie w każdym samochodzie jednak ustawia się zbieżność według tego samego schematu. To zależy między innymi od napędu (przód czy tył) oraz rozmiaru samochodu. Pomiarów zbieżności dokonuje się z dokładnością wynoszącą niecałe pół milimetra, a korektę ustawień od minus trzech do plus siedmiu milimetrów. W samochodach z napędem na przednie koła robi się to za pomocą obracania przeciwnakrętki znajdującej się na drążku kierowniczym. Dzięki odpowiedniemu ustawieniu drążka koła przyjmą właściwe położenie. Czynność tę powtarza się również po drugiej stronie samochodu. Dokładne ustawienia, które trzeba uzyskać, podaje każdy producent.

Jak wygląda proces ustawiania zbieżności kół? Jak poprawnie ustawić geometrię?
Rate this post

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here