Jak nawiązać relacje w biznesie?

Networking to pojęcie, które odnosi się do biznesowych spotkań, mających na celu zbudowanie sieci wartościowych kontaktów oraz pielęgnowanie długotrwałych relacji biznesowych. Jak zacząć?

Budowanie relacji – dlaczego jest takie ważne?

Polscy przedsiębiorcy coraz chętniej kultywują tradycję organizowania spotkań typu networking. Zgromadzenia przedsiębiorców pracujących w zupełnie różnych branżach mają na celu wymianę wiedzy i doświadczeń oraz zbudowanie trwałych relacji biznesowych.

Relacje są bardzo ważne z punktu widzenia przedsiębiorcy, ponieważ dzięki nim można znaleźć nowych klientów, partnerów oraz zleceniobiorców. Wystarczy jedno spotkanie biznesowe, by wrócić do domu z portfelem pełnych wizytówek wartościowych i znających się na swojej dziedzinie osób. Gdy będziesz potrzebować usługi pozycjonowania, masz kłopot natury prawnej lub poszukujesz ciekawego pomysłu na kampanię reklamową, wiesz, do kogo się odezwać. Oczywiście budowanie relacji to proces długotrwały, nic nie przychodzi z dnia na dzień ani bez wysiłku.

Budowanie relacji – od czego zacząć?

Budowanie relacji warto zacząć od regularnego uczestniczenia w otwartych spotkaniach biznesowych. To właśnie tam poznasz osoby, które, mimo że pracują w różnych branżach, przejawiają tę samą pasję – biznes. Aby stworzyć zdrową relację, musisz uważnie słuchać tego, co inni mają do powiedzenia oraz komunikować się, bez ich oceniania. Postaraj się porozmawiać z każdym, kto jest obecny na sali i zapamiętać najważniejsze informacje płynące z rozmowy.

Bardzo istotna na spotkaniach typu networking jest Twoja prezencja. To, jak Ty się prezentujesz, świadczy najlepiej o Twoim biznesie i jakości wykonywanych usług/produktów. Bądź więc pewny siebie, przygotuj wizytówki, ubierz się także odpowiednio do okazji, by wyglądać profesjonalnie.

Jeśli masz opory przed udziałem w spotkaniach biznesowych, zacznij od debat i webinariów online. Słuchaj uważnie, zadawaj pytania, staraj się wyciągnąć z nich jak najwięcej. A gdy już będziesz gotów, udaj się na spotkanie networkingowe w najbliższej okolicy.

Jak nawiązać długotrwałą relację w biznesie?

Aby nawiązać wartościową relację, potrzeba czasu. Zanim dojdzie do owocnej współpracy, mogą minąć tygodnie, a nawet i miesiące. Uzbrój się zatem w cierpliwość i pielęgnuj zdobyte kontakty. W jaki sposób?

  • odezwij się w ciągu tygodnia od daty spotkania networkingowego, wznawiaj kontakt cyklicznie;
  • zainteresuj się tym, co mówi Twój rozmówca;
  • szukaj podobieństw w myśleniu, działaniu, zainteresowaniach i nawiązuj do nich co jakiś czas w rozmowie;
  • zadawaj dobre pytania;
  • rekomenduj zaufanych partnerów biznesowych i buduj zaufanie;
  • daj coś od siebie – jeśli Twój rozmówca ma jakiś problem, a Ty wiesz, jak go rozwiązać, nie wahaj się mu pomóc!

Budowanie relacji w biznesie wymaga wiele pracy, jednak w perspektywie długofalowej przynosi ogromne korzyści. Jeśli chcesz zapewnić swojej firmie stabilność oraz uzyskać dostęp do nowych możliwości, technologii i rozwiązań, warto pielęgnować kontakty i odnawiać te relacje, które z jakichś powodów zostały zaniedbane.

Poprzedni artykułRegały idealne, które sprawdzą się w twojej hurtowni
Następny artykułPPK – kolejny „cudowny” pomysł na wsparcie niewydolnego systemu emerytalnego?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj