3 kroki do certyfikacji ISO 9001

Certyfikacja ISO 9001 jest interesująca nie tylko dla wielkich korporacji, ale też dla małych przedsiębiorstw. Właściciele i menedżerowie muszą wiedzieć, co będzie potrzebne do przygotowania i przejścia audytu certyfikacyjnego.

Krok 1: Zdefiniowanie systemu zarządzania jakością

Punktem wyjścia dla certyfikacji ISO jest określenie, w jaki sposób firma chce skorzystać na narzuconych przez standaryzację wymaganiach. Istnieją dokumenty, które należy przygotować, aby zdefiniować SZJ firmy. Wyjaśniają one, w jaki sposób certyfikacja ISO 9001 będzie wykorzystywana w przedsiębiorstwie, jak menedżerowie i pracownicy mają ją zrozumieć i przestrzegać w trakcie swojej pracy.

Wszystkie firmy ubiegające się certyfikat ISO 9001 uzupełniają takie dokumenty jak:

  • podręcznik jakości,
  • kontrola dokumentów,
  • kontrola procedury zapisów,
  • kontrola procedury niezgodności,
  • procedura działań naprawczych,
  • procedura działań zapobiegawczych,
  • procedura audytu wewnętrznego.

Krok 2: Wdrożenie systemu zarządzania jakością

W miarę opracowywania dokumentów SZJ, ustalone założenia muszą zostać wdrożone do działalności. Oznacza to, że wymagania są dobrze interpretowane i przestrzegane. Trzeba pamiętać o tym, że certyfikacja ISO 9001 dotyczy zarówni pracowników, jak i licznych procesów w przedsiębiorstwie.

Firmy, które są zainteresowane korzyściami, jakie daje certyfikacja ISO 9001, więcej informacji znajdą na stronie https://www.bureauveritas.pl/home/about-us/our-business/certification/management-systems/quality.

Krok 3: Weryfikacja systemu zarządzania jakością

Do przygotowania certyfikatu konieczne jest przeprowadzenie pełnego audytu wewnętrznego w celu sprawdzenia, czy SZJ jest skuteczny i dopasowany do potrzeb konkretnej firmy. Ocena ta jest narzędziem kierownictwa najwyższego szczebla i pomaga skontrolować, jak certyfikacja ISO 9001 została wdrożona i czy faktycznie wspiera procesy w organizacji.

Ostatnim etapem weryfikacji jest audyt zewnętrzny jednostki certyfikującej, który przede wszystkim ma za zadanie skorygowanie drobnych problemów i udoskonalenie wstępnie zaimplementowanego SZJ.

Poprzedni artykułDokumenty wystawiane w przedsiębiorstwie
Następny artykułJak znaleźć dobrego prawnika IT? Czym się kierować?

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj