Jak założyć własną działalność gospodarczą?

Jak założyć własną działalność gospodarczą?

Własna firma – jak założyć?

Działalność gospodarczą w Polsce można założyć na wiele sposobów niekoniecznie budując fabrykę czy wynajmując biuro. Pracownicy, kapitał czy znajomości nie są już czynnikiem, który decyduje o pomyślności takiej decyzji, ale na samym początku wystarczy dobry pomysł. Jeżeli jesteś niezależny i masz już dość zarabiania na kogoś to znaczy, że jesteś na dobrej drodze do wejścia w świat biznesu. Nie zapomnij tylko wcześniej załatwić formalności.

Własna firma a formalności

Sam wniosek o rejestrację działalności gospodarczej można pobrać, wypełnić i wysłać przez Internet lub pocztą. Oczywiście wcześniej musimy się zastanowić nad formą rozliczenia z Urzędem Skarbowym. Musimy wiedzieć czy będziemy płacić podatek dochodowy (18 lub 32 %), czy też liniowy (19 %). W tym celu udajemy się do Urzędu Skarbowego, gdzie otrzymujemy numer NIP. Rejestrujemy działalność gospodarczą w urzędzie gminy lub przez wspomniany Internet, ale i tak musimy wybrać się do urzędu, aby go podpisać. Chyba, że mamy specjalny certyfikat (bezpieczny podpis elektroniczny albo profil zaufany ePUAP) – wtedy taka wizyta nas ominie.

Rejestracja własnej firmy

Rejestracja ta jest bezpłatna oraz jest jednocześnie zgłoszeniem do ZUS oraz Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego, który nada nam numer REGON. Co ważne każdy przedsiębiorca jest zobowiązany w terminie siedmiu dni od daty rozpoczęcia działalności przekazać do ZUS informacje o rodzaju odprowadzanych miesięcznych składek na ubezpieczenie (druk ZUS ZUA).
Musimy oczywiście pamiętać też o otwarciu rachunku bankowego, który będzie rachunkiem firmowym.

Własna firma a pracownicy

Następnie jeśli planujemy zatrudniać pracowników zgłaszamy firmę do Państwowej Inspekcji Pracy oraz do Sanepidu. Na zgłoszenie do PIP mamy 30 dni od daty rozpoczęcia działalności, natomiast do tego drugiego urzędu 14 dni.

Oczywiście każdy biznes wymaga, aby wcześniej przygotować biznes plan, który musi być rozpisany na lata i uwzględniać wady oraz zalety. Własna firma to przecież też koszty: składki na ZUS, Urząd Skarbowy, ale i księgowość czy materiały eksploatacyjne.

Poprzedni artykułDlaczego warto założyć firmowy profil na FaceBook?
Następny artykułPrzychód a dochód – różnice

1 KOMENTARZ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj