Pozycjonowanie stron w wyszukiwarkach internetowych ma na celu przede wszystkim zwiększenie widoczności witryny, czyli wypromowanie jej. I tym samym zwiększenie widoczności marki. To proste – im wyżej w wynikach wyszukiwań jest dana witryna, tym więcej potencjalnych klientów marki ją widzi. Czyli jest to po prostu forma marketingu internetowego. Pozycjonowanie nie jest obce także samym firmom pozycjonującym, które promują w wyszukiwarkach swoje usługi, umieszczając linki do swojej witryny w różnych miejscach w internecie. Linki te mają takie słowa kluczowe, jak: pozycjonowanie stron cena, sprawdzanie pozycji w google.
Od web positioning do monitoringu pozycji
Nie sposób nie zauważyć, że pozycjonowanie stron internetowych pojawiło się wraz z pierwszymi wyszukiwarkami. Bo to właśnie w wyszukiwarki klienci wpisują słowa kluczowe. Sukcesem mogła pochwalić się ta strona, która pojawia się na samej górze wyników wyszukiwania. Stąd powstała nowa usługa – pozycjonowanie. Wyszukiwarki zaczęły się unowocześniać, wzbogacając się w…
- algorytmy binarne
- wektorową analizę treści witryny internetowej
Udoskonalenia te z jednej strony usprawniły wyszukiwanie, uczyniły je bardziej profesjonalnym, a z drugiej strony podniosły trudność pozycjonowania.
Z czasem pojawiły się także nowe słowa w wynikach wyszukiwań:
- pozycjonowanie stron cena
- sprawdzanie pozycji w google
- monitoring pozycji
Monitor pozycji, czyli sprawdzanie pozycji w google – usługa ta umożliwiła śledzenie na bieżąco postępów w pozycjonowaniu. Pozycjonowane stron powoli stawało się bardzo profesjonalną usługą.
Ciekawostka – termin pozycjonowanie wprowadzono dopiero w 2002 roku. Wcześniej usługa ta nazywana była web positioning.
Co to jest SEO?
Pozycjonowanie to bardzo skuteczna forma promocji w wyszukiwarkach internetowych, ale nie jedyna. Bardziej ogólnym terminem, obejmującym więcej działań jest SEO, powstałe od angielskich słów search engine optimization. SEO to wszelkie działania mające na celu wypromowanie witryny w wyszukiwarkach. Termin ten oznacza również optymalizację dla wyszukiwarek internetowych. Potocznie SEO zwane jest również pozycjonowaniem.
Optymalizacja wyszukiwarek polega nie tylko na umieszczaniu linków w sieci, ale również na monitorowaniu mechanizmów rządzących wyszukiwarkami i na dopasowywaniu kodów witryn do bieżących algorytmów. Wszystkie te zabiegi mają oczywiście na celu poprawienie pozycji w wyszukiwarkach. Owe zabiegi to:
- dobór odpowiednich nagłówków
- odpowiednie umieszczenie fraz kluczowych w artykułach
- dodanie odpowiednich tagów
- dodanie zoptymalizowanych zdjęć, filmów i innych mediów
- systematyczny monitoring pozycji
- stworzenie linkowania wewnętrznego pomiędzy podstronami
- zaprojektowanie przyjaznego dla wyszukiwarek menu
Jak widać, optymalizacja i pozycjonowanie wymagają wielu zabiegów. Liczą się umiejętności poparte wiedzą i doświadczeniem. Z kolei każdy błąd może spowodować duże straty. Dlatego zlecenie SEO profesjonalistom ma bardzo duży sens.
Ciekawostka – SEO to obecnie jedna z najskuteczniejszych metod promocji firmy. Co ciekawe, skuteczne jest nie tyle pozycjonowanie stron na ogólne hasła, takie jak sklep online, a na hasła bardziej precyzyjne, z tzw. długim ogonem, np. pozycjonowanie stron cennik, sprawdzanie pozycji w google Warszawa.