Prawo własności jest jednym z podstawowym, które przysługują każdej osobie. Najczęściej jednak myśli się o nim w kontekście materialnym, związanym z posiadaniem np. środków finansowych, pojazdów, nieruchomości itp. Tymczasem jest jeszcze druga, bardzo istotna sfera – ta związana z własnością intelektualną. Zobacz, na czym polega i co obejmuje ochrona własności intelektualnej, czym są prawa autorskie oraz jak prowadzić działalność gospodarczą w Internecie bez ich naruszania.
Prawo własności intelektualnej to koncepcja, która upowszechniła się dopiero na przestrzeni ostatnich kilkuset lat. Za jego kolebkę uznaje się tzw. Statut Anny – brytyjską ustawę z 1710 roku. Jednak największy progres w tym obszarze nastąpił w wieku XX. Również w Polsce ochrona własności intelektualnej jest ściśle regulowana przez prawo. Odpowiednie zapisy znajdują się w aktach prawnych takich jak:
- Ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych,
- Ustawa – Prawo własności przemysłowej,
- Ustawa o ochronie baz danych,
- Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Przepisy te są szczególnie istotne w świecie biznesu – za bezprawne wykorzystanie czyjejś własności intelektualnej grożą poważne sankcje prawne, w tym wysokie kary finansowe. Warto rozważyć odpowiednie szkolenia i kursy dla pracowników odpowiedzialnych za promocje internetowe, działania z zakresu content marketingu czy social mediów pozwalające zdobyć podstawową wiedzę z zakresu prawa własności intelektualnej.
Jakie elementy obejmuje ochrona własności intelektualnej?
Prawo własności intelektualnej można podzielić na dwie kategorie. Są to:
- prawa autorskie i pokrewne – ich przedmiotem są utwory, ale nie tylko muzyczne. Za utwór uznaje się m.in. teksty i materiały graficzne (np. zdjęcia i grafiki);
- prawa własności przemysłowej, które obejmują: patenty na wynalazek, znaki towarowe, wzory użytkowe, wzory przemysłowe, oznaczenia geograficzne oraz topografie układów scalonych.
Każdy z wymienionych powyżej elementów podlega przepisom dotyczącym ochrony własności intelektualnej. Oznacza to, że osoba trzecia nie może się nimi posłużyć – zarówno w wersji oryginalnej, jak i przetworzonej, bez zgody autora nadanej na mocy licencji. Wówczas może być oskarżona np. o plagiat, co niesie za sobą poważne sankcje prawne i finansowe.
O prawie własności intelektualnej przedsiębiorca powinien pamiętać zwłaszcza w Internecie. Publikując treści – np. na prowadzonej stronie internetowej czy w social mediach, należy zwrócić uwagę na:
- korzystanie z materiałów graficznych opatrzonych właściwą licencją (bez ograniczeń można wykorzystywać zdjęcia opublikowane w Sieci na licencji CC0 lub tożsamych),
- tworzenie własnych, unikalnych treści – zabronione jest kopiowanie ich, np. ze strony producenta, którego produkty się dystrybuuje.
W razie wątpliwości warto skorzystać z konsultacji prawnych – tak, aby uniknąć naruszenia obowiązujących przepisów bądź przeszkolić zespół z zakresu prawa własności intelektualnej. Szkolenia tego typu można znaleźć m.in. w serwisie Eventis zajmującym się agregowaniem ofert szkoleń, kursów i konferencji dla biznesu. Rynek oferuje szereg szkoleń z zakresu prawa własności intelektualnej, prawa w działalności gospodarczej w Internecie itp. W ich trakcie omawiane są kwestie m.in. prawa cytatu, czyli jakie materiały opracowane przez inne podmioty możemy używać w działalności komercyjnej na zasadach cytowania, powoływania się na cudzą własność intelektualną, a gdzie następuje przekroczenie prawa cytatu i powinniśmy się postarać o licencję na wykorzystanie komercyjne.